Suomen alueellinen ilmavalvonta on jo n. kuukauden sisällä saanut kaksi perätöntä väärää hälytystä, joista toinen oli Malagasta Pirkkalaan lentänyt reittilento.
Aina silloin kun reittilentokoneesta lähetetään ns. hätäsignaani, niin silloin lähetetään hävittäjät tiedustelulennolle.
Noin kuukausi sitten Malagasta suomeen matkalla ollut tilauslentona FugeFesteiltä tullut matkustajakone sai viereensä Eurofighter hävittäjät Ranskan ilmatilassa, jotka seurasivat konetta aina suomeen asti.
Pirkkalan kentälle laskeutuneeseen koneeseen saapui poliiseja.
Mutta matkustajille ei missään vaiheessa kerrottu, että mistä tilanteessa oli oikein kyse.
Vasta koneen laskeuduttua matkustajat joutuivat odottelemaan jännittyneinä noin puoli tuntia, ennen kuin kapteeni kuulutti, että vastassa olisi paljon poliiseja. Joten matkustajat joutuivat käymään läpi laajat turvatarkastukset, jonka yhteydessä myös kaikkien passit valokuvattiin. Mutta poliiseilla oli myös listat, joista kyseltiin nimiä ja sosiaaliturvatunnuksia kaikilta matkustajilta.
Lisäksi kaikkien matkustajien puhelinnumerot otettiin talteen.
Lokakuun lopussa tiedotettiin alkavan suomen ilmavoimien Baana 16 harjoituksen, johon kuulemma liittyisi myös suihkukoneita ja hävittäjiä.
Tässä ilmaharjoituksessa kuitenkin ilmoitettiin käytettävän vain 8-9 Hornet monitoimihävittäjää sekä Ruotsin ilmavoimien Gripen hävittäjiä.
Karhu
ryhmä sai hälytyksen Helsinki Vantaan lentoasemalle eilen
Poliisin erikoisjoukoista koostuva Karhu-ryhmä sai taas hätäsignaalin takia hälytyksen Helsinki-Vantaalle, joka osoittautui lopulta vääräksi hälytykseksi.
Kentälle laskeutui venäläinen rahtikone, jossa oli vain 7 ihmistä sisällä ja nyt mediassa kerrotaan, että kyseessä oli vain tekninen häiriö ja että kaikki kunnossa.
Suomenkin ilmaturvalain mukaan jopa matkustajakone voidaan ampua hätätarkoituksessa alas, jos sen katsotaan uhkaavan vaikka ydinvoimalaa.
Yhdysvalloissahan tämä Pensylvaniaan pudonnut kone ammuttiin alas USA:n ilmavoimien johdolla 11.9.2001 Vaikka tämä salattiin lopulta 9/11 terrori-iskujen loppuraportista.
Viimeksi Ukrainassa ammuttiin alas Hollantilainen matkustajakone heinäkuussa 2014 Ukrainan ilmavoimien toimesta, josta sitten syytettiin välitömästi venäjää ja BUK-ohjusta.
Poliisin erikoisjoukoista koostuva Karhu-ryhmä sai taas hätäsignaalin takia hälytyksen Helsinki-Vantaalle, joka osoittautui lopulta vääräksi hälytykseksi.
Kentälle laskeutui venäläinen rahtikone, jossa oli vain 7 ihmistä sisällä ja nyt mediassa kerrotaan, että kyseessä oli vain tekninen häiriö ja että kaikki kunnossa.
Suomenkin ilmaturvalain mukaan jopa matkustajakone voidaan ampua hätätarkoituksessa alas, jos sen katsotaan uhkaavan vaikka ydinvoimalaa.
Yhdysvalloissahan tämä Pensylvaniaan pudonnut kone ammuttiin alas USA:n ilmavoimien johdolla 11.9.2001 Vaikka tämä salattiin lopulta 9/11 terrori-iskujen loppuraportista.
Viimeksi Ukrainassa ammuttiin alas Hollantilainen matkustajakone heinäkuussa 2014 Ukrainan ilmavoimien toimesta, josta sitten syytettiin välitömästi venäjää ja BUK-ohjusta.
Aivan
tavallisia reittilentoja sekä rahtilentoja pystyy seuraamaan
internetistä löytyvällä flighradar24.com
osoitteessa sijaitsevalla nettisivu-sovelluksella, joka on
flash-pohjainen.
Lähteet: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001938541.html
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016092622372855_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611212200030506_uu.shtml
Lähteet: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001938541.html
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016092622372855_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611212200030506_uu.shtml