keskiviikko 9. lokakuuta 2019

Case m/s Estonia - Minkä lastin vuoksi alus upotettiin räjähteillä ?



Teksti: Teemu Vehkala

Virolaisen matkustaja alus m/s Estonian uppoamisesta on kulunut jo 25 vuotta, mutta edelleen tämän tapaus Estonian totuus on pimitetty julkisuudesta, koska sen alle kätkeytyy eräs hyvin arkaluontoinen salaisuus tuosta mystisestä lastista, jonka vuoksi koko alus piti upottaa meren pohjaan.

m/s Estonia upotettiin C4 muoviräjähteillä 28.09.1994 ja noihin aikoihin Venäläiset sotilaat olivat juuri poistumassa Virosta.



Yhdysvaltain tiedustelupalvelu CIA halusi haltuunsa Neuvostoliiton salaisen SDI-avaruusohjelman (SDI = Strategic Defence Initiative) aikaista teknologiaa, jota oli Kalingradissa saatavilla, koska siellä sijaitsi kyseisen ohjelman päätukikohta. 



Joten vielä ennen piti voidella muutama kenraali, jotta salakuljetus olisi lopulta mahdollista ja salakuljetusreitiksi sovittiin Tallinnan ja Tukholman välillä kulkevan Estline laivayhtiön alus m/s Estonia.

Lisäksi Viron Paldiskissa sijaitsi ent. Neuvostoarmeijan ydintukikohta, josta oli myös saatavilla Neuvostoajan ydinaseita sekä kokonainen n. 400 kilon minireaktori.



Salakuljetetun materiaalin lastaus toteutettiin kahdella virolaisella siviilikuorma-autolla, jonka lastauksen kuitenkin suorittivat USA:n merijalkaväen sotilaat.

Virolainen tullimies Igor Kristapovits oli juuri tuona aikana työvuorossa ja hän oli se mies, joka leikkasi turvakameranauhasta pois juuri tuon kyseisen lastauksen.

Kristapovits murhattiin vain kolme viikkoa m/s Estonian uppoamisen jälkeen kahdella niskalaukauksella ja surma-ase oli Viron armeijalle kuuluva pistooli.

Hän kuului salakuljetusten torjumiseen keskittyneeseen FELIX-ryhmään, johon kuului jo tuolloin lukuisia MSB:n upseereita Virossa.


Venäjän tiedustelupalvelu oli koko ajan kärryillä Ruotsin puolustusministeriön ja Viron puolustuminsteriön välisestä aselastin toimituksesta

Venäjän tiedustelupalvelu FSB kuitenkin tiesi jo alusta asti, että heidän entistä Neuvostoajan SDI-tukikohdasta varastettua ydinmateriaalia aiottiin salakuljettaa kohta Estlinen laivayhtiön m/s Estonian kautta Tallinnasta Tukholmaan.

Joten Venäjän tiedustelupalvelun kautta lähetettiin useaan otteeseen uhkasävytteisiä viestejä Estlinen laivayhtiölle, jossa uhkailtiin, että jos kyseistä asemateriaalia tultaisiin viemään m/s Estonialla Ruotsiin, niin sen seuraukset olisivat hyvin vakavat.

Mutta lopulta kuitenkin lasti päätettiin salakuljettaa juuri tuolloin, kun viimeiset venäläiset joukko-osastot poistuivat Virosta 31.8.1994



Ruotsi joutui peittelemään totuutta Estonian tapauksessa CIA:n painostuksesta

Yhdysvaltain tiedustelupalvelu CIA painosti alusta asti Ruotsin puolustusministeriötä, ettei se saisi kertoa Estonian onnettomuudesta arkaluontoisia tietoja, jotka voisivat paljastaa sen totuuden.



CIA painosti myös Suomen viranomaisia, jotta m/s Estonian turman loppuraportti ei mainitsisi sanallakaan, että aluksen kyljessä on C4-räjähteestä tullut reikä.



Räjähteestä tulleet jäämät sai selville vasta muutama vuosi myöhemmin eräs Saksalainen tutkiva toimittaja Jutta Rabe, joka lähti ulkomaalaisen sukellusryhmän kanssa sukellukselle m/s Estonian hylkyyn.

Ruotsin puolustusministeriöllä oli jo tuolloin kuset niin kovasti houussa, että he lähettivät aina rajavartiolaitoksen helikopterin sekä sotalaivan vesitykkeineen häiritsemään sukelluksia.

Rabe koettiin lopulta niin suureksi uhkatekijäksi tässä jutussa, että hänet täytyi lopulta haukkua kansallisesti Saksan televisiossa ja julistaa huijariksi.

Jutta Rabe sai koko tuon ajan lukuisia tappouhkauksia sekä yksi hänen virolainen tietolähteensä sai tappouhkauksen eräästä puhelinnumerosta, joka ei kuitenkaan ollut salainen, sillä se tuli numerotiedustelun mukaan suoraan Ruotsin puolustusministeriöstä.

Joten onkin hyvin mielenkiintoista, että mikä on Ruotsalaisten osuus tässä Neuvostoliiton aikaisen miniatomivoimalan sekä Paldiskin ent. Neuvostotukikohdan ydinmateriaalin salakuljetuksen kanssa ? 




Että miksi sen ent. Neuvostoliiton aikaisen salaisen SDI-ohjelman asemateriaali tuli salakuljettaa juuri Tallinnasta Tukholmaan ? Vai oliko Ruotsillakin jo tuolloin joku salainen avaruusohjelmansa ?

Joka tapauksessa m/s Estonian upotuksen päämotiivi on ollut, että alus on täytynyt upottaa keinolla millä hyvänsä, jotta tuo Paldiskista sekä Venäjän, Kalingradista varastettu ydinmateriaali ei pääsisi enää Ruotsiin perille. 



m/s Estonian kapteeni Avo Piht sekä ruorimies Kalev Vahtras pelastuivat Turkuun, mutta katosivat kumpikin sen jälkeen jälkiä jättämättä

m/s Estonian kapteeni Avo Piht sekä ruorimies Kalev Vahtras pelastuivat kumpikin Turkuun, mutta katosivat kumpikin sen jälkeen jälkiä jättämättä.

Vahtrasin vaimo meni mm. Turun sairaalaan kyselemään miestään, mutta hänelle ilmoitettiinkin että Vahtras olikin siirretty Ruotsiin sairaalaan.

Viroon palannut Vahtrasin puoliso sitten kutsuttiin myöhemmin poliisiasemalla, jossa hänelle ilmoitettiin että Vahtras olikin löydetty Suomen rannikolta hukkuneena.

Kuka siis kidnappasi ja murhasi kapteeni Pihtin sekä ruorimies Vahtrasin ?

Kapteeni piti tod. hiljentää sen takia, että hänen pelättiin kertovan julkisuudessa totuuden m/s Estonian uppoamisesta ja ruorimies myös tiesi jostain liikaa.

Lisäksi lukuisat Estonian uppoavasta laivasta pelastuneet ihmiset kertoivat kuulleensa ennen aluksen kallistumista useita räjähdyksiä. Näitä ei kuitenkaan kirjattu viralliseen loppuraporttiin.

Sitten myöskään nämä ensimmäiset MAY DAY -hätäkutsut eivät tavoittaneet Suomen rajavartialaitosta, koska tuolla alueella joku teki linjalle niin voimakkaan häiriösignaalin.

Mistä häiriösignaali tuli ja ketkä olivat sen takana ? 

Lisäksi kun m/s Estonia upposi, niin sen ylitse lensi pienkone joka koukkasi matalemmalle aivan kuin tehdäkseen havainnon, että oliko upotuskeikka onnistunut vai ei.



Tuo häiriösignaali mahdollisti sen, että lähistöllä olleet matkustaja-alukset kuten Silja Europa sekä Viking Line eivät enää ehtineet ajoissa paikalle apuun. 

Sillä lopulta kun m/s Estonian kapteenisto sai yhteyden Suomen rajavartialaitokseen MAY DAY -hätäkutsulla, niin alus oli jo tuolloin ehtinyt kallistua liian paljon arviolta 20-30 astetta oikealle.


Lähteet: https://vastavalkea.fi/2016/09/28/tahtaimessa-tapaus-mv-estonia/